Dobieranie głosu do reklamy
Banki głosów mają często w ofercie dużą liczbę głosów do wyboru. Możemy wybierać spośród setek głosów z bazy studia nagrań. Wybór głosu lektora w reklamie jest niezmiernie ważny, wręcz decydujący o sukcesie reklamy. Aby odbiór reklamy był zgodny z oczekiwaniami jej twórców należy dopasować głos lektora do treści reklamy, produktu, który jest reklamowany, jak i grupy odbiorców i jej preferencji. Nietrafiony dobór głosu do reklamy może pociągać za sobą szereg negatywnych skutków, nie tylko w przypadku konkretnego produktu, ale i całej marki. Tym samym nie każdy głos nadaje się do reklamy. Poza oczywistością, jaką stanowi tak zwany głos radiowy i umiejętności lektorskie warto rozważyć wybór głosu względem płci.
Głos męski czy żeński?
Nie zawsze głos kobiecy sprawdzi się w przypadku reklamy kierowanej do kobiet, wiele zależy od kontekstu samej reklamy. Wciąż kierujemy się wieloma stereotypami i żeńskie głosy proponowane są dla reklam farmaceutyków, wyrobów i akcesoriów dziecięcych, jak również kosmetyków.
Kliknij tutaj jeśli szukasz lektora do reklamy
Głosy męskie dominują w branżach motoryzacyjnej, budowlanej, bankowej. Głosy męskie lektorów uchodzą za stonowane, poważne i eleganckie, co nie oznacza, że kobiecy głos nie pasuje do reklam. Poza wyborem między męskim a żeńskim głosem warto zwrócić uwagę na tempo wypowiedzi, akcent, wyrażenie emocji, czystość wypowiedzi, jak również tonację. Wbrew pozorom znaczenie ma również wiek lektor, z którym zmienia się jego głos. W przypadku reklam telewizyjnych czy ogólnie video głos lektora jest jedną z cech reklamy, która musi współgrać z efektem wizualnym, treścią reklamy, tymczasem w reklamach radiowych możemy operować wyłącznie głosem i wówczas wybór lektora ma znaczenie strategiczne. Głos lektora ma na odbiorcy wywrzeć pozytywne wrzenie, być profesjonalny, ale i nie może być sztuczny. Co więcej lektor poprzez sposób przeczytania tekstu reklamy winien wzbudzić zaufanie. Dobrze, kiedy głos lektora jest znany i lubiany, wówczas osoba lektora automatycznie jest identyfikowana z promowanym produktem, usługa i marką.
W jakich produkcjach sprawdzi się głos żeński?
-
Reklamy kosmetyków i produktów pielęgnacyjnych
Ciepły, przyjazny głos buduje zaufanie i podkreśla delikatność produktu. -
Audiobooki, bajki i animacje dla dzieci
Łagodny ton ułatwia wprowadzenie dzieci w świat opowieści i pomaga utrzymać ich uwagę. -
Materiały edukacyjne i e-learning
Jasna dykcja i miękki głos sprzyjają lepszemu przyswajaniu wiedzy, zwłaszcza wśród młodszych odbiorców. -
Systemy automatycznej obsługi (IVR)
Przyjazny głos może zredukować stres i poprawić komfort użytkowników korzystających z infolinii. -
Reklamy wellness, spa i zdrowia
Spokojny, relaksujący głos dobrze oddaje atmosferę relaksu i odprężenia.
Gdzie bardziej sprawdzi się męski głos lektora?
-
Reklamy motoryzacyjne, technologiczne i finansowe
Głęboki, zdecydowany głos dodaje autorytetu i buduje zaufanie w branżach wymagających wiarygodności. -
Zapowiedzi radiowe i telewizyjne
Mocny, wyrazisty ton pomaga przyciągnąć uwagę i skutecznie przekazać informacje. -
Filmy dokumentalne i historyczne
Powaga i głęboki głos podkreślają autentyczność oraz znaczenie przekazywanych treści. -
Trailery filmowe oraz gry komputerowe
Dynamiczny głos z elementami dramatyzmu potrafi wzbudzić emocje i zainteresowanie odbiorcy. -
Instrukcje techniczne i e-learning
Precyzyjny, pewny głos ułatwia zrozumienie skomplikowanych informacji technicznych. -
Audiobooki, szczególnie kryminalne lub thrillery
Tajemniczy, intrygujący głos buduje napięcie i angażuje słuchaczy.
Przeczytaj następny wpis Jak sprawdzić czy numer jest zarejestrowany?