RODO a nagrywanie rozmów telefonicznych
Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego o Ochronie Danych Osobowych, czyli w skrócie RODO (angielska nazwa to General Data Protection Regulation, skrót: GDPR) to regulacja, której celem jest zapewnienie swobodnego przepływu danych osobowych pomiędzy państwami członkowskimi. W praktyce chodzi o ochronę danych osobowych i bezpieczeństwo informacji. Do takich danych osobowych należą m.in. rejestry rozmów z klientami. Z dniem 25. maja 2018 r. firma musi spełniać warunki regulacji unijnej.
Urządzenia takie jak centrale telefoniczne (również wirtualne centrale) mają funkcje nagrywania rozmów. Jeżeli w Twojej firmie rejestruje się rozmowy poprzez tego typu urządzenia lub w inny sposób, należy rozmówcę o tym poinformować.
Co należy zrobić?
Jeśli w Twojej firmie rozmowy telefoniczne są nagrywane, klient o tym fakcie musi być poinformowany np. w formie oświadczenia czy komunikatu telefonicznego IVR. Rozmówca powinien mieć możliwość odmowy zgody na nagrywanie rozmowy telefonicznej. Istotne jest, że taka zgoda na rejestrowanie i przechowywanie danych osobowych (w tym rozmów telefonicznych) może zostać cofnięta. Dotyczy to wszystkich zarejestrowanych rozmów. W takim przypadku wszystkie nagrania rozmów, której uczestnikiem była określona osoba powinny zostać usunięte.
W świetle tych zasad obowiązkowe jest poinformowanie rozmówcy o fakcie rejestrowania rozmowy np. poprzez umieszczenie stosownego komunikatu w zapowiedzi telefonicznej.
Przykłady komunikatów informujących o nagrywaniu rozmowy
W trosce o Państwa bezpieczeństwo informujemy, że rozmowa może być nagrywana. Jeżeli nie wyrażasz na to zgody, prosimy o przerwanie połączenia.
Aby zapewnić najwyższe standardy obsługi nasze rozmowy są nagrywane. Jeśli nie wyrażasz na to zgody, zachęcamy do kontaktu mailowego.
Wszystkie rozmowy z naszymi pracownikami są nagrywane. Jeżeli nie zgadzasz się na nagrywanie rozmów, wciśnij 9.
Rozmowy z naszym konsultantem są rejestrowane. Jeśli nie zgadzasz się na nagrywanie, rozłącz się.
Informujemy, że rozmowy są nagrywane. Jeśli nie zgadzasz się na rejestrowanie rozmowy, zachęcamy do kontaktu drogą mailową.
Przykłady komunikatów RODO
W związku z Rozporządzeniem o Ochronie Danych Osobowych prosimy o zapoznanie się z Polityką Prywatności. Klauzula informacyjna znajduje się w naszej placówce oraz pod adresem /tutaj adres strony www/ w zakładce Polityka Prywatności.
Prosimy o zapoznanie się z treścią klauzuli informacyjnej dotyczącej przetwarzania państwa danych osobowych, która dostępna jest na naszej stronie internetowej /tutaj adres strony/, zakładka Polityka Prywatności.
Należy oczywiście zadbać o to, żeby zgodna z tą informacją pełna treść klauzuli informacyjnej na temat przetwarzania danych osobowych znajdowała się zarówno na stronie internetowej jak i w siedzibie (placówce) firmy.
Zleć wykonanie takiego nagrania
Posłuchaj przykładowego nagrania komunikatu z informacją o nagrywaniu rozmowy:
Jeśli potrzebujesz tego typu nagrania, chętnie wykonam je dla Ciebie na zamówienie. Zapraszam do kontaktu po bezpłatną wycenę.
Przeczytaj następny wpis Klauzula informacyjna RODO na stronie internetowej. Opisałem w nim jakie informacje powinny znaleźć się w informacji o przetwarzaniu danych osobowych w związku z RODO.