Czy warto zlecić profesjonalne nagranie do centrali telefonicznej?
Właściciele centralek telefonicznych często stają przed decyzją, czy samemu wykonać nagranie do centrali telefonicznej, czy zlecić jego wykonanie profesjonalnemu lektorowi. Jednym z najczęściej powtarzanych argumentów za tym, aby samodzielnie nagrać komunikat do centralki jest koszt. Myślę jednak, że nie jest trafny argument. Nagranie zapowiedzi telefonicznej przez amatora może skończyć się małą katastrofą. Zapowiedzi telefoniczne wykonane przez osoby nie do końca mające pojęcie na temat sztuki nagrywania głosu lektorskiego i obróbki dźwięku mogą nieświadomie stworzyć "straszak" na klientów. Komunikaty telefoniczne w wirtualnej centrali wykonane nieprawidłowo potrafią zniechęcić potencjalnych klientów (lub tych aktualnych) do podejmowania kontaktu z firmą. Profesjonalne zapowiedzi do centrali telefonicznej to konieczność, jeśli traktujemy poważnie ten kanał kontaktu z klientami.
Centrala telefoniczna a wizerunek firmy
Centrala telefoniczna to nie tylko narzędzie przekazywania informacji, ale wizytówka firmy. Komunikaty stworzone na wysokim poziomie zwiększają wiarygodność przedsiębiorstwa i poprawiają wizerunek. Co ciekawe wiele małych firm stosuje metody być może nie do końca uczciwe, a mianowicie tworzą wirtualne oddziały swoich przedsiębiorstw (np. w kilku dużych miastach Polski) używając różnych numerów telefonów dla każdego oddziału i w każdej z nich zakładają rozbudowaną centralę telefoniczną. Stwarza to iluzję większej fachowości i dzwoniący ma wrażenie, że kontaktuje się z dużą firmą, a większe firmy (marki) traktowane są z większą ufnością. To po prostu działa.
Nie popieram takich metod, ale przykład ten uzmysławia nam pewne zjawisko - centrale telefoniczne poprawiają wizerunek firm. Moim zdaniem nie można pozwolić, aby nagrania do centrali wykonane były po amatorsku i bez zachowania standardów jakościowych, tym bardziej, że centrale stają się coraz bardziej powszechne nie tylko wśród dużych firm z ogromną bazą klientów, ale również wśród średnich i małych przedsiębiorstw. Ceny centralek są coraz niższe.
Jeśli, drogi Czytelniku, dotarłeś do tego momentu artykułu poszukując odpowiedzi na postawione w tytule pytanie czy warto zlecić nagranie powitania na centralę telefoniczną przez fachowca? - odpowiadam: tak, warto! Koszt tak na prawdę nie jest duży, a biorąc pod uwagę, że zazwyczaj licencja na używanie nagranych komunikatów jest dożywotnia (bez ograniczeń czasowych), to powitania w centralce służyć mogą wiele lat.
Przeczytaj następny wpis Filmy z lektorem czy z napisami? Opisuję w nim metody tłumaczenia filmów dla polskiego widza.