Formaty plików audio nagrań komunikatów głosowych do centralek
Dźwięk cyfrowy może być przechowywany na różne sposoby. Nie jest inaczej w przypadku nagrań zapowiedzi telefonicznych. Urządzenia różnych producentów mogą mieć różne wymagania techniczne odnośnie plików nagrań zapowiedzi głosowych, które mogą być w nich umieszczone.
Zapoznaj się z moją ofertą: zapowiedzi telefoniczne
Wykonuję nagrania na potrzeby systemów telekomunikacyjnych jak centrale telefoniczne. Nagrania IVR przygotuję w wymaganym formacie plików. Nie wiesz jaki format jest wymagany przez Twoje urządzenie lub usługę? Nie martw się, nagranie prześlę w formacie mp3 i bezpłatnie przekonwertuję nagranie do formatu jeśli przesłany nie będzie spełniał wymagań. Różne urządzenia i systemy telekomunikacyjne wymagają różnych formatów, dlatego poniżej wymieniłem przykładowe najczęściej wymagane i zgłaszane przez klientów formaty plików komunikatów głosowych do centralek:
- *.wav, CCITT u-Law, 8000 Hz, bitów: 8, Mono, 7 kb/sek
- *.wav, CCITT A-Law, 8kHz, 8 bitów, mono
- WAV, kodek A-Law, próbkowanie 8 kHz, mono, 64 kbit/s
- WAV CCITT, u-law, 8kHz, 8 bit, mono
- wav 8kHz, 8bit, A-law, 64 kbit/s i 16 bit,
- wave CCITT A-Law 8000 Hz, 8 bits, mono
- wav, A-law, 8kHz, 64kbit/s
- WAV PCM, 8 kHz, 16 bit, Mono
- Wave PCM signed 16 bit, 8000 Hz, 128 kbps, mono
- PCM 8000 kHz, mono
Co oznaczają poszczególne parametry pliku audio? Po pierwsze określamy format pliku (*.wav), następnie kodek (np. CCITT u-Law lub PCM). Dalej mamy częstotliwość próbkowania (np. 8 kHz lub 22500 Hz), rozdzielczość bitową (np. 8 bit, 16 bit) i liczbę kanałów (mono lub stereo).
Co interesujące powyższa lista zawiera formaty tożsame, ale zapisane nieco inaczej. Najczęściej powtarzają się formaty wave: A-Law i u-Law. Są to formaty wykorzystywane w systemach telefonicznych na całym świecie.
Powyższe formaty plików audio pojawiają się najczęściej w zamówieniach od klientów. Aby zamówione nagranie spełniało wymagania techniczne, sprawdź wymagany format w dokumentacji technicznej lub pomocy dla Twojego urządzenia lub usługi.
Reasumując i biorąc pod uwagę różne rodzaje zapisu, formaty, o który najczęściej proszą klienci to:
- wave u-Law 8 kHz, 8 bit
- wave A-Law 8 kHz, 8 bit
Niestety nagrania zapowiedzi telefonicznych zapisane w tych formatach cechuje kiepska jak na dzisiejsze standardy jakość dźwięku. Na szczęście wiele urządzeń akceptuje inne formaty jak wave o wyższych parametrach i mp3.
Zachęcam przy okazji do przejrzenia mojej oferty na wykonywanie nagrań zapowiedzi telefonicznych. Jeśli potrzebujesz pomocy polecam przejrzeć przykładowe teksty zapowiedzi, które mogą być bardzo pomocne przy układaniu treści komunikatów.
Przeczytaj następny wpis Generatory głosu AI i automatyczni lektorzy, a przyszłość branży lektorskiej. Zawarłem tutaj mój komentarz na temat syntezatorów i generatorów głosu AI oraz zagrożeń jakie niesie ta technologia