790 78 78 98

Dobieranie głosu do reklamy

Banki głosów mają często w ofercie dużą liczbę głosów do wyboru. Możemy wybierać spośród setek głosów z bazy studia nagrań. Wybór głosu lektora w reklamie jest niezmiernie ważny, wręcz decydujący o sukcesie reklamy. Aby odbiór reklamy był zgodny z oczekiwaniami jej twórców należy dopasować głos lektora do treści reklamy, produktu, który jest reklamowany, jak i grupy odbiorców i jej preferencji. Nietrafiony dobór głosu do reklamy może pociągać za sobą szereg negatywnych skutków, nie tylko w przypadku konkretnego produktu, ale i całej marki. Tym samym nie każdy głos nadaje się do reklamy. Poza oczywistością, jaką stanowi tak zwany głos radiowy i umiejętności lektorskie warto rozważyć wybór głosu względem płci.

Głos męski czy żeński?

Nie zawsze głos kobiecy sprawdzi się w przypadku reklamy kierowanej do kobiet, wiele zależy od kontekstu samej reklamy. Wciąż kierujemy się wieloma stereotypami i żeńskie głosy proponowane są dla reklam farmaceutyków, wyrobów i akcesoriów dziecięcych, jak również kosmetyków.

Głosy męskie dominują w branżach motoryzacyjnej, budowlanej, bankowej. Głosy męskie lektorów uchodzą za stonowane, poważne i eleganckie, co nie oznacza, że kobiecy głos nie pasuje do reklam. Poza wyborem między męskim a żeńskim głosem warto zwrócić uwagę na tempo wypowiedzi, akcent, wyrażenie emocji, czystość wypowiedzi, jak również tonację. Wbrew pozorom znaczenie ma również wiek lektor, z którym zmienia się jego głos. W przypadku reklam telewizyjnych czy ogólnie video głos lektora jest jedną z cech reklamy, która musi współgrać z efektem wizualnym, treścią reklamy, tymczasem w reklamach radiowych możemy operować wyłącznie głosem i wówczas wybór lektora ma znaczenie strategiczne. Głos lektora ma na odbiorcy wywrzeć pozytywne wrzenie, być profesjonalny, ale i nie może być sztuczny. Co więcej lektor poprzez sposób przeczytania tekstu reklamy winien wzbudzić zaufanie. Dobrze, kiedy głos lektora jest znany i lubiany, wówczas osoba lektora automatycznie jest identyfikowana z promowanym produktem, usługa i marką.

Autor: Piotr Baran
Wpis dodano 23-10-2016

Przeczytaj następny wpis Jak sprawdzić czy numer jest zarejestrowany?

Powrót do strony głównej bloga »