790 78 78 98

Jak dbać o głos?

Głos jest niezmiernie ważny w życiu codziennym, prywatnym i zawodowym. To po głosie nie rzadko rozpoznajemy emocje rozmówcy, to dzięki głosowi możemy się komunikować. Wiele osób używa głosu zawodowo, nie tylko w rozmowach z kontrahentami, telemarketingu, ale również jako piosenkarze, śpiewacy, lektorzy, prezenterzy radiowi i telewizyjni. Z dnia na dzień znaczenie głosu w pracy zawodowej rośnie, pracodawcy chętniej przyjmują osoby o czystej barwie głosu, przyjaznym tonie, nienagannej wymowie z umiejętnością operowania głosem.

Higiena głosu

Podstawą w dbałości o głos jest jego codzienna higiena, poprawne nawyki. Jeżeli głos jest naszym narzędziem pracy w szczególności winniśmy zadbać o sprawność strun głosowych, by mogły nam służyć przez długie lata. Dotyczy to głównie osób występujących publicznie, czy to pod postacią koncertów, audycji, czy wykładów naukowych, jak również lekcji szkolnych. Problemy z głosem mogą powodować choroby, jak ból gardła, infekcja dróg oddechowych, alergia, jak i zmęczenie, nadwyrężenie głosu, niewyspanie. By uniknąć problemów z wydobyciem z siebie głosu o jego naturalnej barwie warto jest przed rozpoczęciem intensywnego korzystania z głosu unikać spożywania mleka lub produktów pochodnych, bowiem nabiał odpowiada za wydzielanie się flegmy wokół strun głosowych.

Utrzymaniu głosu w należytym stanie nie sprzyja także objadanie się i niezdrowa żywość. Odżywiać powinniśmy się lekko strawnie, dostarczać organizmowi odpowiednich dawek pożywienia, w przeciwnym razie przepona nie pracuje poprawnie, a nasz głos nie brzmi najlepiej. Negatywnie na kondycję głosu wpływają używki, dlatego też winniśmy wyzbyć się spożywania alkoholu, kofeiny, tytoniu, które odwadniają organizm i podrażniają gardło. Paląc papierosy spłycamy nasz oddech, co za tym idzie głos na tym również cierpi.

Nie trać głosu

By nie stracić głosu warto jest spożywać dużo wody, która nawilża struny głosowe, czyści gardło oraz zapobiega odwodnieniu organizmu. Gdy czujemy zmęczenie głosu, dostajemy chrypki dobrze jest sięgnąć po wodę. Woda winna być niegazowana, ani niesłodzona, najlepiej mineralna. Pamiętać należy, by napój nie był zbyt chłodny. Jeżeli przebywamy w przestrzeni przesuszonego powietrza, zapyleniu itp. dobrze jest wyposażyć się w nawilżacz powietrza. Jest to ważne zwłaszcza zimą, kiedy suche powietrze z kaloryferów utrudnia nam funkcjonowanie. Kiedy czeka nas występ, koncert dobrze jest wykonać rozgrzewkę, podobnie jak w sporcie mięśnie gardła, przepona, jak i struny głosowe wymagają rozgrzewki. Pomocnym zabiegiem jest również oddychanie przez nos.

Milczenie jest złotem

Kiedy jesteśmy dusza towarzystwa trudno jest się nie odzywać, jednak dla własnego zdrowia, czasem trzeba co nieco przemilczeć. Będąc wokalistą trudno jest odłożyć głos po koncercie tak jak można odłożyć gitarę. Warto aby dbali oni o swój głos systematycznie i ciągle, nie tylko przed występem, ale na każdym kroku. Bezwzględnie zdrowiu nie sprzyjają występy na mrozie, jak również w nieklimatyzowanych pomieszczeniach. Choroby narządów około głosowych są u osób operujących głosem na co dzień, zawodowo nieuniknione, aczkolwiek przypadłości te można minimalizować i obniżać ryzyko zachorowalności, zwłaszcza w przypadku trwałego uszkodzenia głosu. Gdy już dopadnie nas przeziębienie i ból gardła nie powinniśmy nadmiernie kaszleć, bowiem każde oczyszczenie gardła w sposób agresywny a takim jest kaszel spowalnia "gojenie się" gardła. Kiedy nas drapie w gardle lepiej jest napić się wody niżeli kasłać. W czasie rekonwalescencji zaleca się picie ciepłych napojów, a w szczególności soków owocowych, jednak nie nazbyt kwaśnych. Pomóc nam może sok z cytryny zmieszamy z miodem i wodą. Najlepszym jednak lekarstwem jest milczenie. Odpoczynek dla strun głosowych jest wskazany również po nadwyrężeniu głosu.

Kluczowe dla głosu są nawyki, bowiem głosu używamy non stop i jeśli nie mamy pozytywnych nawyków w jego korzystaniu nie mamy szans na sukces. Podobnie jak z modulacją głosu, również z jego użyciem wiążą się automatyczne odruchy, które winny być dla nas naturalne. By je wypracować potrzebujemy czasu i motywacji, jednak warto. Najczęściej doceniamy je dopiero po fakcie, kiedy boli nas gardło i nie potrafimy wydusić z siebie słowa.

Autor: Piotr Baran
Wpis dodano 14-03-2017

Powrót do strony głównej bloga »