503 906 292

Dlaczego reklamy są takie głośne?

Zjawisko głośnych reklam telewizyjnych występuje od dawna i chyba każdy się z nim spotkał. Najbardziej uporczywe staje się to szczególnie wieczorem lub w nocy, kiedy mamy ściszony telewizor i raptem zaczynają się reklamy. Niektóre potrafią obudzić zmarłego. Dlaczego reklamy są głośniejsze od nadawanego programu telewizyjnego lub filmu?

Im głośniejsze jest nagranie, tym postrzegane jest jako bardziej wyróżniające się, sprawia wrażenie bardziej ważnego. Stąd wszelkie reklamy są tak preparowane, aby były głośniejsze - po prostu lepiej przyciągają uwagę, a przecież o to w reklamie chodzi. Pamiętam kiedyś jedna z polskich stacji telewizyjnych cały sygnał miała wyraźnie głośniejszy niż pozostałe i podczas przełączania programów w telewizorze faktycznie wyróżniała się. Zabiegi takie mają więc za zadanie przyciągnięcie uwagi widza. Na dłuższą metę głośny dźwięk jest męczący i uciążliwy, stąd liczne skargi widzów do KRRiT.

Rozporządzenie KRRiT

Według ustawy blok reklamowy nie powinien być głośniej od audycji. Rozporządzenie mówi dokładnie, że nadawcy są zobowiązani do dbania, by poziom głośności emitowanych reklam i telesprzedaży nie przekraczał poziomu głośności audycji je poprzedzających. Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji co jakiś czas monitoruje głośność reklam telewizyjnych i okazuje się, że wielu nadawców nie przestrzega nałożonych wytycznych. KRRiT kieruje pismo do każdego nadawcy, który nie przestrzega rozporządzenia. Ci, którzy nie zastosują się, KRRiT będzie mogła na nadawcę nałożyć karę pieniężną do 50% rocznej opłaty za używanie częstotliwości przeznaczonej do dostarczania usługi medialnej, czyli nawet 10 mln zł.

Głośne reklamy

Jednak to, co dla widza wydaje się być zbyt głośne, często mieści się w granicach normy urządzeń pomiarowych Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji. Dźwięk w reklamach jest odpowiednio spreparowany, aby wydawał się głośniejszy. Co istotne według badań KRRiT wina najczęściej leży po stronie reklamodawcy, a nie nadawców. To reklamodawca dostarcza głośną reklamę. Stosuje się kilka metod do zwiększenia głośności dźwięku i są to najczęściej odpowiednia kompresja dynamiki dźwięku i czasem wręcz przesterowanie. Głos wydaje się głośniejszy, wyraźniejszy - brzmi lepiej, ale fizycznie mieści się w granicach normy urządzeń pomiarowych. Ludzkie ucho w głośniejszym dźwięku rozpoznaje więcej niskich i wysokich dźwięków, dzięki czemu im przykładowo głośniejsza jest muzyka, nagrania lektorskie czy inne dźwięki, tym więcej potrafimy wyłapać z nich detali.

Kompresja dynamiki dźwięku

Poniższy obrazek ilustruje jak działa kompresja dynamiki dźwięku. Pierwsza fala to dźwięk nie skompresowany, natomiast druga to ten sam dźwięk poddany kompresji dynamiki. Drugi dźwięk jest o wiele głośniejszy niż pierwszy, mimo że w obu przypadkach maksimum jest takie samo. W przypadku dźwięku poddanego kompresji dynamiki cichsze fragmenty zostały podgłośnione, natomiast najgłośniejsze nie uległy zmianie.

Kompresja dźwięku

Autor: Piotr Baran
Wpis dodano 16-03-2014

Przeczytaj następny wpis Skąd brać muzykę do filmów, reklam i prezentacji? Znajdziesz w nim odpowiedź na pytanie o źródło dobrej i legalnej muzyki, którą można wykorzystać w produkcjach reklamowych i filmowych.

Powrót do strony głównej bloga »